Dátum narodenia
1971
Miesto narodenia
Bratislava
Miesto pôsobenia
Bratislava
Štúdium
Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave / Academy of Fine Arts and Design in Bratislava, Univerzita Komenského / Comenius University in Bratislava
Kľúčové slová
#postkonceptuálne umenie
Externé odkazy
artbase video
artdispečing.sk
www.webumenia.sk
artycok.tv
Dátum poslednej úpravy
12.01.2021
Stano Masár (*1971) reprezentuje svojou tvorbou tretiu generáciu slovenského konceptualizmu v podobe postkonceptuálneho umenia na prelome 20. a 21. storočia. Jeho tvorba sa etablovala na slovenskej výtvarnej scéne koncom 90. rokov, no naplno sa profiluje a akceleruje v nultých rokoch 21. storočia, kedy preniká aj do stredoeurópskeho umeleckého priestoru. Vizuálnymi formami sa autor orientuje najskôr na priestorové médiá – objekty a inštalácie, kde pracuje dominantne s nábytkovými objektmi a prvkami priestoru s dôrazom na neprítomné telo. Popritom pracuje v 2D médiách, kde dlhodobo reflektuje pojem prázdna (séria Nič a prázdno) a autorsky manipuluje komunikačné systémy. Neskôr intervenuje aj do verejného priestoru formou angažovaných participatívnych projektov. Štýlovo a významovo je napojený najmä na diskurzívne a kontextuálne umenie vo vzťahu k spektru vrstiev a vzťahov sveta umenia. V jeho rámci rozvíja nový naratív dejín umenia s dôrazom na jeho súčasný spoločenský status, kde tematizuje pozíciu umenia a umelca v aktuálnom geopolitickom (sociálnom) a inštitucionálnom kontexte. V centre jeho súčasného záujmu je transformovaná povaha inštitúcií umenia, ako aj sveta printových informačných médií.
Masár tvorí v oblasti objektu, inštalácie, site specific umenia, autorského grafického dizajnu typu informačný a komunikačný systém (vizuálna komunikácia), ale aj grafiky v podobe apropriácie a prepisu známych diel. Je autorom, ktorého najskôr zaujal fenomén priestoru ako takého, pričom rozvíjal stratégiu neprítomného tela. Neskôr sa orientuje na priestor umenia (art world) v zmysle dejín umenia, kľúčových autorov, kultových artefaktov a inštitúcií. Osobitú líniu v rámci tejto širokej tematickej oblasti predstavuje samotná prevádzka umenia, rôzne podoby inštitucionálnej kritiky a sebareflexia autora ako súčasného umelca tvoriaceho new art history.
Štýlový prejav a výrazové prostriedky v tvorbe Masára vychádzajú jednak z prehistórie konceptuálneho umenia (Marcel Duchamp, dadaizmus), čiastočne aj z podnetov hnutia Fluxus (akcent na povahu antiumenia, práca s divákmi v kontextoch inštitúcii umenia a public artu). Aplikuje najmä intencie postkonceptualizmu v zmysle ironickej reflexie vzťahu umenia a jeho postavenia v spoločnosti, tiež nezáujmu o súčasné umenie a istú vyčerpanosť umenia z juxtapozície v mainstreamovej kultúre. Napokon je to štýlový rádius neokonceptualizmu, ktorý sa v slovenskom umení objavuje krátko po Novembrovej revolúcii – okolo roku 1993. Masár ho uplatňuje v zmysle techniky – produkcie nepravých (simulovaných) ready mades. Ďalšou jeho typickou stratégiou je citácia a špecificky autocitácia s kritickým odstupom, korigovaným sebairóniou. Jeho ambíciou je zdôrazniť konceptuálnu tézu o nedoslovnom, nie striktne uplatniteľnom význame umeleckého diela. Naopak, zdôrazňuje ambivalentnosť významových vrstiev diela a možné hry významov. Táto téma ho orientuje k pohľadom „z druhej strany“, keď zaujme pozíciu kurátorov umenia, a najmä divákov. Usiluje sa vtiahnuť ich formou hry do diskusie o povahe umenia a zákonoch jeho sveta. Divákom kladie zdanlivo elementárne, no zároveň provokačné otázky. Jeho diela ponúkajú priestor zúčastniť sa – participovať a performovať.
Charakteristickým znakom Masárových diel je osobitosť eliminovaného výrazu akoby odvodeného z instantnej, až preparovanej situácie priestoru galérie v odkazoch na stratégiu white cube gallery. Používa pritom dominantne bielu farbu segmentov galerijného priestoru ako steny, sokle, dvere a iné, pričom iluzívne naznačuje ich skrytý život. Dosahuje to nenápadnými posunmi zosúvajúcej sa alebo levitujúcej steny a iných častí priestoru ako poľa umeleckého života, kde diela sú nevystavené, nevybalené a zblúdilé.[1]
V odkaze na tému inštitúcie umenia a fyzického priestoru galérie vytvoril Masár viacero realizácii, v ktorých pracuje so stratégiou premiestňovania (relokácie) a tiež oživovania vecí, súvisiacich s galerijným zázemím ako sú výťah, dvere, steny, deponované diela, ale aj banality zo zázemia fungovania galérie – sklady fundusu, vysávače, ventilátory, vyradené podlahy, koberce, časti provizórnych stien a podláh, ale aj apropriované texty upozornení informačného systému, popisky diel, vizuál tej ktorej galérie a podobne.
Silnou oblasťou ranej tvorby Stana Masára boli autorsky modelované reflexie samotných dejín umenia a ich vážne diskutovaný koniec po postmoderne. Na báze konceptuálneho grafického dizajnu vytvára série piktogramov – informačných značiek vybraných slávnych diel významných osobností dejín svetového a slovenského umenia v cykloch 54 tabuliek Globálne dejiny umenia (2004), 58 tabuliek Slovenské vizuálne umenie XX. storočia (2005), 60 tabuliek Súčasné umenie (2008) a Ikony prázdna (2018). V roku 2007 vytvoril série svetelných objektov After series, ako aj kresieb a tlačí, venovaných dielam moderného a súčasného umenia. Odkazu diela Marcela Duchampa venoval osobitú sériu diel Po Duchampovi (2004), Iba stolička, Iba pisoár (2007). Konceptuálny grafický dizajn posunul aj do roviny interaktívnej plastickej šachovnice a puzzle hlavolamov pre diváka – v duchu odkazu hraj sa, poznávaj, poskladaj a vyhraj. Na intenciu a štýl týchto plastových tabuliek nadviazal v sérii Od Maleviča po Maleviča (2012).
V roku 2004 vytvoril sugestívnu interaktívnu site specific inštaláciu Čas uzavretia / Time to close, kde prepojil desakralizovaný priestor synagógy v Šamoríne[2] a dvere autobusu mestskej hromadnej dopravy. Dvere sfunkčnil signalizáciou, pohybom otvárania a zatvárania, sprevádzaných rachotom. Podstatu konceptuálnej a performatívnej roviny sprostredkovania umenia deklaruje aj v privátnej sérii fotografií Mŕtvy zajac vysvetľuje umenie mojej rodine (2012 – 2013) v odkaze na Josepha Beuysa a jeho tézu o sociálnej – rozšírenej povahe umenia (umenie ako sociálna plastika). K inštitucionálnej kritike sa vyjadruje nielen zámenami priestoru a funkčných prvkov galérie, ale aj objektmi adjustovaných bábik – figúrok a la Mattel zo série Zbierka kurátori (2007 – 2008), kde sú stvárnení známi galeristi ako kultové postavičky európskej a domácej výtvarnej scény.[3] V roku 2009 vznikol mobilný objekt Hľadanie skutočného umelca, v ktorom autor skúma a reviduje pohľad kurátorov a galeristov na umeleckú tvorbu. S typickou dávkou skepsy a nadhľadu súčasne nechá putovať vozík s prázdnym obrazom na blindráme medzi návštevníkmi galérie s latentnou otázkou „aké umenie, alebo aký obraz by ste akceptovali ?“, podobné konotácie nesie svetelný objekt Gallery exit (2010).
V roku 2010 vzniká druhá časť Masárom budovanej zbierky výtvarného umenia – inštalácia banálnych interiérových dverí s textami okruhov súčasného umenia od objektov a inštalácii, až ku zbierke budúcich umeleckých koncepcií a ich nových a nových dejín. Ide o plánovanú – vizionársku predprípravu k zbierke budúcej. Masár tým upozorňuje na neustále meškanie systematického nadobúdania súčasného umenia do slovenských zbierkových galérií, a tiež tlak na umeleckú scénu, aby v rýchlom slede usilovala a nové a nové prístupy. Téma prázdnej galérie sa objavuje vo veľkorysom objekte Gallery (2012), situovanom vo vnútri reálne fungujúcej galérie počas autorskej výstavy Stana Masára v Bratislave.[4] Nepriamo tu reflektuje závislosť umelca na galerijnom priestore ako kľúčovej súčasti sveta umenia v rámci línie inštitucionálnej kritiky. Podobne v inštalácii asociujúcej prostredie galérie a meniacich sa situácií Čakanie na umelcovu ideu (2010), kde je v galérii počas prevádzky výstavy exponovaná lavica pre návštevníkov a rovnomenný text na stene.[5]
Masár tu ironicky akcentuje tému extrémneho dopytu a záujmu po novom umení, ktoré neprichádza. Mobilný objekt s drevenou prepravkou na umelecké diela Zblúdilé umenie (2009 – 2012) tematizuje opačný pól tejto situácie – dielo, o ktoré nie je záujem a čaká na svoju prezentáciu. Tému zdôrazňuje aj v objekte Socha (2013), keď sa segment prepravnej debny sám stáva prezentovanou „sochou“. Vyčerpanosť galerijného priestoru ako predobrazu stavu umenia monumentálne v duchu postminimalizmu reprezentuje antropomorfizovaný objekt bielej galerijnej steny Unavená stena (2012), ktorej koncepty v kresbe vznikali od roku 2008. V tom čase Masár vytvoril viacero konceptuálnych objektov a inštalácií na báze archívnych fragmentov prázdneho priestoru galérie ako boli steny a podlahy galérie (opretá podlaha, podlaha – stena, posunutá, ustupujúca alebo vyhodená podlaha), ktoré postupne realizoval vo viacerých projektoch.
V tejto línii apropriovaného a animovaného instantného priestoru pre umenie graduje až k samotným budovám – objektom exponovaných svetových a domácich galérii. Sú to najskôr odvodené sterilné objekty svetových galérii ako Roh Tate Modern, Priestor MoMA (2012), ktoré majú aj performatívny charakter. Nesú aj významovú vrstvu trpkej skutočnosti nezáujmu sveta o naše umenie po Novembri 1989. Zbiera vyradené fragmenty z priestorov galérií ako koberce, kusy podláh, provizórne steny, osvetlenie, informačný systém, sokle a pracuje s ich rekontextualizáciou. Jeho devízou je nenápadné gesto, precíznosť a zámerná dištancia, čo naznačuje aj videoinštalácia Z vtáčej perspektívy (2020). Pri pohľade do kukátka vtáčej búdky divák vidí fasádu galérie z nadhľadu – zo záznamu z búdky na strome pred galériou. Marginálne veci zo sféry technickej prevádzky galérií sa dostávajú do centra pozornosti a fungujú ako archiválna komodita v cykle Working with Gallery (od roku 2017). Sú to prepravky, vozíky, vysávače, ventilátory, upratovacie vozíky a rôzne vyradené inštalačné prvky. Na druhej strane zbiera vyhodené kusy interiérov galérií ako závesný objekt Zo Zbierky / Podlaha SNG (2018) – časť demontovanej drevenej podlahy Slovenskej národnej galérie v Bratislave a fragment červeného koberca Zo Zbierky / Koberec GMB (2019). V rokoch 2016 – 2018 vytvoril zo sadry zmenšené modely Národnej galérie v Prahe a Slovenskej národnej galérie v Bratislave a tiež Kunsthalle Bratislava. Tieto biele sterilné odliatky slúžia ako performatívne podstavce v sérii Návrh sochy skutočného umelca (2016 – 2020).
V roku 2015 realizoval Masár rozsiahly site specific projekt výstavy Before and After pre synagógu v Šamoríne,[6] kde rozvinul tému historickej traumatizujúcej skúsenosti holokaustu na báze nenápadných zámen priestoru pomocou materiálu a svetla, ako aj demontovaného objektu bytového výťahu z čias socializmu, ktorý v diagonálnom vychýlení umiestnil pred budovou synagógy (Lifting pamäti, 2015). Tretí projekt site specific intervencie do desakralizovaného objektu realizoval Masár na južnom Slovensku v synagóge v Lučenci, kde prezentoval rozsiahlu inštaláciu s názvom Dvere, stoly, stoličky a ďalšie /
Doors, Tables Chairs and Others (2017).[7] Do veľkého priestoru synagógy inštaloval interiérové a nábytkové prvky ako dvere, stoly, stoličky a ďalšie, ktoré in situ nadobúdajú novú formu existencie. Prezentuje ich ako veci, ktoré „nechcú alebo nemôžu žiť bez bytostí a hľadajú svoje nové zvýznamnenie.“ Vo veľkom centrálnom priestore synagógy situuje paradoxne inštaláciu Slepý archív / Balenie prázdna (2017), ktorá vzniká na báze performancie – balenia a uchovávania prázdna do archívnych kartónových krabíc. Inštalácia voľne asociuje historickú pamäť miesta s odkazom na deportácie. Na báze manipulovaného nábytku pripomína, že budova počas druhej svetovej vojny slúžila ako sklad vecí z vyrabovaných bytov židovských občanov.
Diskurz umenia a jeho inštitúcií prekračujú Masárove projekty z okruhu mediálnych informácií (archaicky správy) ako PNS / Zjavujúca sa pamäť (2018) vo fiktívnom preklade do angličtiny Post New Story. Je jedným z prvotných projektov na tému prekopávania nedávnej socialistickej éry. Skratka PNS po desaťročia kolovala v „pridusenom“ a kontrolovanom verejnom priestore ako zdroj jednostranných politických správ. Projekt pracuje s ready made autentickým novinovým stánkom, kde performeri predávajú faksimile pohľadníc z čias socializmu. Participatívny projekt na báze vzťahovej estetiky cielil k dialógu o povahe totalitnej spoločnosti a miere slobody a tolerancie v demokracii. Podobne Nečakané stretnutie s Pravdou a našou pamäťou predstavuje autorsky upravený reprint denníka Pravda zo 17. 11. 1989 (začiatok Nežnej revolúcie). Postprodukciou Masár upravil vizuál novín tak, aby boli čitateľné len titulky správ, zvyšok textu je rozostretý[8]. Masárova inštalácia so zväzkami prázdnych novín, pripravenými na distribúciu, nadväzuje na jeho akciu z roku 2018 Dnes žiadne správy. Aktuálne naberá nové konotácie „vyšinutej“ postinformačnej spoločnosti. V roku 2019 pre medzinárodný hudobný festival Pohoda pripravil projekt súvisiaci s témou oživovania nedávnej kolektívnej pamäte. Inštalácia s názvom Fragment K obsahuje sériu 16 pohľadníc, ktoré ako puzzle vytvárajú spolu fotografiu súsošia komunistického vodcu Klementa Gottwalda z obdobia konca 40. a začiatku 50. rokov.[9] Socha zlovestného komunistického vodcu bola odhalená v roku 1981 na dnešnom Námestí slobody v Bratislave. Návštevníci festivalu si mohli pohľadnice vziať a rozposielať ich. Pôvodná celistvosť výjavu sa rozpadávala, keď jednotlivé časti mizli spolu s návštevníkmi. Táto a ďalšie práce s témou kolektívnej pamäte sú aktualizovaným obrazom súčasnej politickej situácie, ktorá prejavuje prvky totalitných praktík v rafinovaných formách manipulácie a zneužívania moci.
Alena Vrbanová, december 2020
[1] Bližšie: Vrbanová, N. (ed.) a kol. 2013. Stano Masár Po umení / After Art. Bratislava. Katalóg z výstavy, s.139, ISBN 978-80-971525.
[2] At Home Gallery, Šamorín – synagóga.
[3] Giancarlo Politi, Helena Kontová, Aurel Hrabušický a Alexandra Kusá.
[4] Galéria Médium v Bratislave je súčasťou Vysokej školy výtvarných umení. Výstava Stano Masár: Zblúdilé umenie, kurátorom výstavy bol Gábor Hushegyi.
[5] V roku 2018 Masár realizoval výstavu Waiting for Artistʹs Idea v Museum of Emptiness (MoE) v St. Gallen vo Švajčiarku. Kurátorom výstavy bol Juraj Čarný.
[6] At Home Gallery Šamorín.
[7] Synagóga Lučenec, jún – september 2017, kurátorka výstavy Mira Sikorová Putišová.
[8] Projekt bol realizovaný v spolupráci s Nitrianskou galériou, festivalom Divadelná Nitra 2019
a festivalom Konvergencie 2019 v Bratislave.
[9] Počas vlády Klementa Gottwalda došlo na začiatku 50. rokov 20. storočia k mnohým vykonštruovaným politickým a náboženským procesom s bilanciou vyše dvesto rozsudkov smrti. Desaťtisíce občanov bolo odsúdených na doživotie alebo na mnohoročné väzenie.
Individuálne výstavy (výber):
2019
NOTHINGS MATTER. ICONS OF THE VOID, NO SHOW MUSEUM, Kunsthalle Bratislava. Kurátor: Andreas Heusser
CS Art Today. Hauch Gallery, Praha. Kurátor: Lenka Lindaurová
2018
NOTHINGS MATTER. ICONS OF THE VOID, NO SHOW MUSEUM, France, Spain, Portugal and England. Kurátor: Andreas Heusser
Depart (s Otisom Laubertom), Eisenbahnmuseum Schwechat. Kurátor: Juraj Čarný
Waiting for Artist’s Idea, Museum of Emptiness, St. Gallen. Kurátor: Juraj Čarný
2017
Malevičova podlaha, Centrum Arzenal Ciachovňa, Žilina. Kurátorka: Mira Sikorová
Dvere, stoly, stoličky a ďalšie, Synagóga Lučenec, Lučenec. Kurátorka: Mira Sikorová
Im Eck / Working with Gallery (s Barbarou Höller), Basement, Vienna. Príhovor / Opening speech: Maria Christine Holter
Portréty inštitúcií / Art Plan / Portraits of Institutions / Art Plan, Projekt Satelit, PGU, Žilina. Kurátorka: Mira Sikorová
2015
Before and After, At Home Gallery, Šamorín (SK)
2014
Po umení, Chimera Project, Budapest (HU). Kurátori: Patrick Urwyler, Mittich Boglárka; Príhovor: Beke Lászlo
2013
O umení, Dom umenia, Bratislava. Kurátorka: Nina Vrbanová
Po umení, Galéria Vartai, Vilnius (LT). Kurátor: Juraj Čarný
2012
MoMA Space & Tate Modern Corner, Freies Museum, Berlín (D). Kurátor: Juraj Čarný
Neznesiteľná všednosť bytia, Gallery of Slovak Institute, Praha (CZ). Kurátorka: Mira Sikorová
Zblúdilé umenie, Galéria Medium, Bratislava (SK). Kurátor: Gábor Hushegyi
2011
Art Collection, Kulturpark, Košice (SK). Kurátor: Juraj Čarný
2010
Dva vstupy, Galéria J. Koniarka, Trnava (SK). Kurátor: Vladimír Beskid
Pretlaky bytia, Galeria Sztuki Wozownia, Toruň (PL). Kurátorka: Maria Niemyjska
2010
ENTRY (s T. Vaňkom), Galéria SPACE, Bratislava (SK). Kurátor: Juraj Čarný
2009
Entry-No-Entry, Galéria umenia, Nové Zámky (SK). Kurátorka: Ľudmila Poláčková
2008
Po Duchampovi (s Ľ. Ďurčekom), Galéria SPACE, Bratislava (SK). Kurátor: Juraj Čarný
2007
Hyperrealizmus, Nitrianska galéria, Nitra (SK). Kurátor: Omar Mirza
2006
Globálne dejiny umenia, Galéria SPACE, Bratislava (SK). Kurátor: Juraj Čarný
2004
Čas uzavretia, At Home Gallery, Šamorín (SK)
O schodoch, Galéria Medium, Bratislava (SK). Kurátor: Richard Gregor
2002
StolovaNie, Galéria J. Koniarka – Synagóga, Trnava (SK). Kurátor: Richard Gregor
2001
Diaľkové posúvanie, CC Centrum, Bratislava (SK). Kurátor: Mira Putišová
StolovaNie, Nitrianska Galéria, Nitra (SK). Kurátor: Richard Gregor
2000
Nové cesty, továreň Cosmos, Bratislava (SK)
Kolektívne výstavy (výber):
2020
Nová paradigma, Dom umenia, Bratislava. Kurátorka: Alena Vrbanová
Dnes je, zajtra bude, Arta, Piešťany. Kurátorka: Linda Blahová
Dočasné skulptúry, Trenčín, kurátor: Pavol Múdry
Sme príroda, ktorá sa bráni, Artrooms Moravany, kurátorka: Lenka Kukurová, Zuzana Sabová
Potulná galéria 2020, kurátor: Juraj Čarný
Aeiron, Nitrianska galéria, Nitra, kurátor: Adrián Kobetič
2019
Príbehy (p)o živote, Nitrianska galéria, Nitra, kurátorka: Ľudmila Kasaj Poláčková
Koncert pre všímavých, Umelka, Bratislava
Podoby Slobody / Face of Freedom, Nitrianska galéria / festival Divadelná Nitra, kurátor: Omar Mirza
PRA PRA PRAVDA. Konvergencie festival, Bratislava
Za socializmu Pohoda nebola. V rámci Visual Art Stage, festival Pohoda, Trenčín
Forgotten News. V rámci finisáže Connections, TRAM train gallery. Kurátor: Juraj Čarný
2018
Imago Mundi, Imago Mundi Museum, Treviso. Curators: Claudio Scoretti, Irina Ungureano, Patrick Urwyler
Orly a Holubice, KHB, Bratislava. Kurátori: Lenka Kukurová a Omar Mirza
Biela Noc, Bratislava, Košice. Kurátorka: Zuzana Pacáková
XII. Trienále malého objektu a kresby, Galéria Jozefa Kollára, Banská Štiavnica, kurátori: Mária Janušová & Erik Vilím
Good Feelings. V rámci Visual Art Stage, festival Pohoda, Trenčín
Coal Project, Litvínov. Kurátorka: Lenka Kukurová
Connections, TRAM train gallery. Kurátor: Juraj Čarný
Tatr(o)man, Galerie Českých center, Praha. Kurátor: Vladimír Beskid
GCM do GMB, Galéria mesta Bratislavy, Bratislava. Kurátor: Richard Gregor
2017
PostContemporary, Telep Gallery, Budapest. Curator: Laszló Beke
Múzeum intermédií, vol II., PGU, Žilina. Kurátorka: Mira Sikorová
Štafetová tlač, Štátna vedecká knižnica v Banskej Bystrici, Galéria v podkroví. Spoluautorka a kurátorka: Alena Vrbanová
2016
Bienále architektúry Benátky (IT) 2016; Starosť o architektúru: vyzvanie arché architektúry do tanca / Care for Architecture: Asking the Arché of Architecture to Dance.
Umelecká intervencia Art Lab SNG. Komisárka výstavy za SNG: Monika Mitášová
5. Mediations Biennale, Poznaň (PL) Hlavný kurátor: Tomasz Wendland
XXL POHLEDŮ NA SOUČASNÉ SLOVENSKÉ VÝTVARNÉ UMĚNÍ, GASK, Kutná Hora (CZ). Iniciátor a koordinátor projektu: Ladislav Snopko, kurátori: Zuzana Bartošová, Richard Drury
2015
Post-Contemporary Exhibition, Chimera Project, Budapest (HU). Koncept: Lászlo Beke
Rekonštrukcie, Slovenská národná galéria, Bratislava. Kurátorky zbierok: Vladimíra Büngerová, Petra Hanáková
3rd Danube Biennale, Danubiana, Bratislava (SK)
2014
The Future is Today, ICA-D, Dunaújváros (HU). Kurátori: Patrick Urwyler, Mittich Boglárka
Čo sme navarili, to si zjete, Galéria mesta Bratislavy, Bratislava. Kurátorka: Diana Garafová
VII. Nový Zlínský Salon, Galéria výtvarného umenia, Zlín (CZ). Kurátorky: Daniela Čarná, Nina Vrbanová
Vstúpte prosím, Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica. Kurátorka: Lucia Miklošková
Zo Zbierky GCM, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava. Kurátorka: Alena Vrbanová
2013
Nulté roky, Freies Museum, Berlín (D). Kurátori: R. Gregor, J. Čarný, M. Sikorová, G. Garlatyová
Kontextuálne umenie, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava. Kurátorka: Nina Vrbanová
Vstúpte prosím, Turčianska galéria, Martin. Kurátorka: Lucia Miklošková
Zostane to v rodine, Galéria mesta Bratislavy, Bratislava. Kurátorka: Daniela Čarná
Medzi selankou a drámou, Slovenská národná galéria, Bratislava. Kurátorka: Alexandra Tamásová
2012
Time(less) Signs, Künstlerhaus, Viedeň (A). Kurátorky: Maria Holter a Barbara Höller
Oltáre súčasnosti – Súčasné oltáre, Turčianska galéria, Martin. Kurátorka: Lucia Miklošková
Cosmopolitan Stranger / paralelné podujatie MANIFESTA 9, Studio K. Vanmechelen, Hasselt (B). Kurátori: J. Čarný a T. Wendland
Nulté roky, Modem, Debrecín (HU). Kurátori: R. Gregor, J. Čarný, M. Sikorová, G. Garlatyová
Nothing in common, SCOPE Art Show NY, New York (USA). Kurátori: J. Čarný and T. Wendland
2012
Divákom prístupné (akvizície za posledných 5 rokov), Nitrianska galéria, Nitra. Kurátorka: B. Geržová
2011
Nulté roky, Dom umenia, Bratislava, Považská galéria umenia, Žilina. Kurátori: R. Gregor, J. Čarný, M. Sikorová, G. Garlatyová
Essl Award, Galéria Medium, Bratislava
VI. Nový Zlínský Salon, Galéria výtvarného umenia, Zlín (CZ). Kurátorka: Daniela Čarná
Otvorený depozitár, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava. Kurátori: R. Gregor a N. Vrbanová
2010
Očiam (ne)viditeľné, Dom umenia, Bratislava. Kurátorka: Daniela Čarná
Erased Walls, Galéria SPACE, Bratislava. Kurátor: Juraj Čarný
Mediations Biennale, Old Hospital, Poznaň (PL). Kurátori: J. Čarný a T. Wendland
coEXISTence, Tembi Contemporary, Yogyakarta (Indonézia). Kurátori: J. Čarný a T. Wendland
< Karol Pichler < :Erik Binder a Stano Masár, Nitrianska Galéria, Nitra. Kurátorka: Barbora Geržová
2009
Pasce vizuálnej ilúzie, Nitrianska Galéria, Nitra. Kurátorka: Barbora Geržová
Hommage a Mathé, Východoslovenská Galéria, Košice. Kurátor: Richard Gregor
Erased Walls, Freies Museum, Berlín (D). Kurátor: Juraj Čarný
Donumenta, Municipal Gallery, Regensburg (D). Kurátorka: Barbora Geržová
2008
All about Museum, Slovenská národná galéria, Bratislava. Kurátorka: Vladimíra Büngerová
Kde sa stala chyba? (Vizualita vs. Realita), Považská galéria umenia, Žilina. Kurátorka: M. Putišová
Ja a tí druhí, Nitrianska Galéria, Nitra. Kurátorka: Barbora Geržová
Interface, Open Space - Zentrum für Kunstprojekte, Viedeň (A). Kurátor: Juraj Čarný
2007
Please pay attention!, 26cc space for cont. art, Rím (I). Kurátori: Cecilia Casorati a kol.
Prague Biennale3, Karlínska Hala, Praha (CZ). Kurátori: J. Čarný, G. Politi, H. Kontová
Z akvizícií súčasného umenia, Slovenská národná galéria, Bratislava
Portes d’Europe V., Musee d’Art Moderne de Saint-Etienne, Saint-Etienne (F). Kurátor: Juraj Čarný
2006
Crazycurators Biennale I., Galéria SPACE, Bratislava. Kurátor: Juraj Čarný a kol.
Cena Oskára Čepana, (finalista), Galéria Medium, Bratislava
Contemporary Art from Slovakia, European Central Bank, Frankfurt (D). Kurátor J. Čarný a kol.
Runaway, Galéria SPACE, Bratislava. Kurátor: Juraj Čarný
Panteón, Galéria Medium, Bratislava. Kurátor: Daniel Grúň
Autopoesis, Slovenská národná galéria, Bratislava. Kurátorka: Zora Rusinová
2005
Market, Stará tržnica, Bratislava. Kurátor: Juraj Čarný
2004
Metro, Galéria SPACE, Bratislava. Kurátor: Juraj Čarný
2003
Stadt in Sicht, Künstlerhaus, Viedeň (A)
2002
Nybüvitt, Galéria J. Koniarka – Synagóga, Trnava. Kurátorky: P. Hanáková, A. Kusá
2200 N, Norrebro Park, Kodaň (DK). Kurátorka: Kirse Junge Stevensborg
Cena Oskára Čepana, (finalista), Galéria mesta Bratislavy, Bratislava
2000
Manipulujúce umenie, Nitrianska Galéria, Nitra. Kurátor: Richard Gregor
Späť ku hviezdam, Slovenská národná galéria, Bratislava (SK). Kurátorky: K. Bajcurová, A. Kusá
Autorské katalógy
Stano Masár: Po umení / After Art. Ed.: Stano Masár, Bratislava, 2013
Stano Masár. Ed.: Galeéria umenia Nové Zámky, 2009. Autorský katalóg k výstave Stano Masár: Entry-No-Entry, Galéria umenia v Nových Zámkoch, 2009
Stano Masár: PART, Ed.: Stano Masár, Bratislava, 2006
Stano Masár: Čas uzavretia / Time to Close, Ed.: Stano Masár, Bratislava, 2004
Stano Masár: 10 projektov, Ed.: Stano Masár, Bratislava, 2000
Publikácie
50 rokov Nitrianskej galérie (1965 – 2015), Ed.: R. Niczová, s. 68 – 69
Slovenské sochárstvo 1945 – 2015, Ed.: K. Bajcurová, s. 255 – 257
Päťdesiat súčasných umelcov na Slovensku. Ed: J. Čarný, B. Geržová, R. Gregor, D. Majdáková, K. Mullerová, Bratislava 2014, s. 108 – 111
Katalógy k výstavám
Príbehy (p)o živote, Ed.: Ľ. Kasaj-Poláčková, Nitrianska galéria, 2019
Prvé múzeum intermédií I-II (2012 – 2019) Ed.: Mira Sikorová-Putišová, PGU Žilina 2018
Vstúpte prosím! Ed.: Lucia Miklošková. Turčianska galéria, Martin, 2013, nepag.
Kontextuálne umenie. Ed.: Nina Vrbanová. Galéria C. Majerníka, 2013, s. 34, 35
Zostane to v rodine. Ed.: Daniela Čarná. GMB, Bratislava, 2013, s. 42
Medzi selankou a drámou. Ed.: K. Čierna a A. Tamásová. SNG, Bratislava, 2013, s. 48
Adriana Čeleďová: Stretnutie – Ďurčekova škola. In: Ročenka galérie Cypriána Majerníka 2012. CVU Bratislava a GCM, 2012, s. 32 – 39
Oltáre súčasnosti – súčasné oltáre. Ed.: Lucia Miklošková. Turčianska galéria, Martin, 2012, nepag.
Time((less) Signs. Ed.: M. Ch. Holter, B. Holler. Kuntlerhaus, Wien, 2012, s. 14, 46, 47
Nulté roky / Zero Years, Považská galéria umenia : Žilina, 2011, s. 13, 14, 162
Nina Vrbanová: Otvorený depozitár. In: Ročenka galérie Cypriána Majerníka 2011. CVU Bratislava a GCM, 2011, s. 24 – 27
In: At Home Gallery 1996 – 2011. At Home Gallery, 2011, s. 59
In: VI. Nový zlínský salón 2011. KGVU Zlín, 2011, s. 62
Maria Niemyjska: Stano Masár, Overpressure of Being. In: Art Laboratory 2010. Touching is forbidden. Art Gallery Wozownia, Toruň, 2011, s. 10, 11
Erased Walls, katalóg k výstave, Centrum kultúry “Zamek” : Poznań, 2010, s. 118 – 119
coEXISTence, katalóg k výstave, Centrum kultúry “Zamek” : Poznań, 2010, s. 30 – 31
In: Trienále umenia knihy. Ed.: Jarmila Kováčová. Turčianska galéria, Martin, 2010, nepag
Karol Pichler, Stano Masár a Erik Binder. Ed.: Barbora Geržová. Nitrianska galéria, Nitra, 2010, s. 44 – 49
In: Očamni (ne)viditeľné, Ed.: A. Piatrová, D. Čarná. FF TU Trnava, 2010, s. 39
Pasce vizuálnej ilúzie. Súčasné podoby tropme l´oeil. Ed.: Barbora Geržová. Nitrianska galéria, Nitra, 2009, s. 40 – 45
SPACE 1999 – 2009. Ed.: Juraj Čarný a spol. Space, 2009, s. 18, 24, 78
In: Donumenta 2009. Ed.: Regina Hellwig-Schmid. Donumenta Regensburg, 2009, s. 45, 48, 80 – 83
In: Daniela Čarná: Po stopách umenia. GMB a oz ArtFriends, Bratislava, 2009, s. 62, 63
Ja a tí druhí. Ed.: Barbora Geržová. Nitrianska galéria, Nitra, 2008, s. 25
Kde sa stala chyba. Ed.: Mira Putišová. PGU, Žilina, 2008, nepag.
Jesť sa musí. Ed.: Omar Mirza. Nitrianska galéria, Nitra, 2007, s. 38, 39
In: Zora Rusinová: Autopoesis. SNG, 2006, s. 204, 205
In: Contemporary Art from Slovakia. European Central Bank, 2006, s. 40, 41
Panteón / hrdinovia a anti-pomníky. Ed. Daniel Grúň. Galéria Medium, 2006, nepag.
In: IV. Nový zlínský salón 2005. KGVU Zlín, 2005, s. 97
Nybüvit. Nábytok v súčasnom umení. Galéria J. Koniarka, 2002, s. 3