Miesto narodenia
Juhoslávia
Dátum poslednej úpravy
04.03.2020
Bojana Pejić
Bojana Pejić je historička umenia. Narodila sa v roku 1948 v Belehrade (SFR Juhoslávia) a študovala na Katedre dejín umenia na Filozofickej fakulte Univerzity v Belehrade. Od roku 1977 do roku 1991 bola kurátorkou v Študentskom kultúrnom centre Univerzity v Belehrade, inštitúcii vykonávajúcej funkciu inštitútu pre súčasné umenie, kde organizovala mnoho výstav juhoslovanského a medzinárodného súčasného umenia.
Od roku 1991 pracuje ako freelancer v Berlíne. V roku 1995 usporiadala medzinárodné sympózium Telo v komunizme, ktoré sa konalo v Literaturhaus Berlín (Stipendium von der Senatsverwaltung für Kulturelle Angelegenheiten - Künstlerinnenprogramm, Berlín). V máji 2005 obhájila svoj doktorát s prácou „Komunistické telo - archeológia obrazov: politika reprezentácie a zhmotňovania moci v Juhoslávii (1945 - 1991)“ (nepublikované).
Vyučovanie a prednášanie
V roku 2003 prijala hosťujúcu profesúru Rudolfa Arnheima na Humboldtovej univerzite v Berlíne (dejiny umenia, letný semester). Bola poradkyňou projektu „De / Construction Monument“ organizovaného Centrom pre súčasné umenie v Sarajeve, kde tiež usporiadala semináre venované Komunistickému telu na Akadémii výtvarných umení (2004 – 2005). Bola hosťujúcou profesorkou Maria Goeppert-Mayer pre medzinárodný rodový výskum v Inštitúte pre kultúrne štúdie na Univerzite v Oldenburgu (2006/2007) a hosťujúcim lektorom na Stredoeurópskej univerzite - CEU (Gender Studies) v Budapešti (2013). Od roku 2014 pracuje ako hosťujúci lektor na Univerzite Bauhaus vo Weimare v kurze „Verejné umenie a nové stratégie“. Zúčastnila sa na nespočetných medzinárodných sympóziách zaoberajúcimi sa stavom umenia v postsocialistickej „Východnej“ Európe, z ktorých mnohé sa zameriavali na feministické čítanie súčasných socialistických a postsocialistických umeleckých prejavov. V súčasnosti je vyšším výskumným pracovníkom na New Europe College, NEC v Bukurešti (Getty Program, 2018 – 2020).
Kurátorovanie
Bola hlavnou kurátorkou výstavy Po múre - Umenie a kultúra v postkomunistickej Európe, ktorú usporiadala Múzeum moderného umenia v Štokholme (1999). Výstava bola tiež prezentovaná v Múzeu súčasného umenia - Nadácia Ludwig (Budapešť 2000) a v Hamburger Bahnhof (Berlín, 2000 – 2001). Bola jednou z kurátoriek výstavy Aspekty / Pozície, ktorá sa konala v Múzeu súčasného umenia - Nadácia Ludwig (Viedeň) v roku 1999. V rokoch 2002 až 2004 bola jednou z medzinárodných poradcov Múzea súčasného umenia v Kumamoto (Japonsko), kde bola tiež kurátorkou retrospektívnej výstavy Marini Abramović (2003), ktorá taktiež cestovala do Morigame (Japonsko). V roku 2008 bola kurátorkou medzinárodnej výstavy Artist-Citizen, (49. október, Salón v Belehrade, Srbsko). V roku 2007 sa stala kurátorkou a výskumnou vedúcou výstavného projektu Gender Check- ženskosť a mužskosť v umení východnej Európy(od šesťdesiatych rokov do polovice deväťdesiatych rokov)organizovaného Nadáciou Erste vo Viedni, ktorá bola otvorená v roku 2009. Výstava predstavila rodovo koncipované diela z 24 postsocialistických krajín. Konala sa v Múzeu moderného umenia - Nadácia Ludwiga (MUMOK) vo Viedni (2009 – 2010) a v Národnej galérii Zacheta vo Varšave (2010). Spoluorganizovala medzinárodnú výstavu Good Girls_Memory, Desire, Power v Múzeu súčasného umenia (MNAC) v Bukurešti 2013 a bola spolu-kurátorkou medzinárodnej výstavy HERO MOTHER - Contemporary Art by post-Communist Women Rethinking Heroism (Monumentum, Berlín, 1916).
Umelecká kritika, dejiny a teória umenia
Pejic začala písať o súčasnom umení začiatkom sedemdesiatych rokov a bola jednou z redaktorov časopisu pre teóriu umenia Moment vydávaného v Belehrade (1984 – 1991). Prispievala taktiež do časopisu Artforum (New York), Art Press International (Paríž), Neue Bildende Kunst (Berlín) a feministického časopisu n.paradoxa (Londýn). Napísala rozsiahle eseje o Marine Abramović, Sanjovi Ivekovićovi, Valie Export, Jochen Gerz, Maji Bajević, Milovanovi Markovićovi, Ilone Nemeth, Male Leis, v ktorých pracovala s metodológiami feminizmu. Jej články boli publikované v umeleckých časopisoch a katalógoch vydaných v Nemecku, Rakúsku, Poľsku, Japonsku, Grécku, Chorvátsku, Luxembursku, Veľkej Británii, atď. Bola editorkou antológie Gender Check: Umenie a teória vo Východnej Európe (2010).
Berlín, február 2020