Dátum narodenia
1959
Miesto narodenia
Bratislava
Miesto pôsobenia
Fond na podporu umenia, Bratislava / Slovak Arts Council, Bratislava
Štúdium
Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave / Faculty of Arts at Comenius University, Bratislava
Externé odkazy
Publikácie v knižnici SNG / Publications in Slovak National Gallery Library
Dátum poslednej úpravy
02.04.2019
Kritik súčasného výtvarného umenia. Absolvoval odbor filozofia – estetika na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1985). V rokoch 1987 až 1990 sa venoval novej koncepcii školskej estetickej výchovy v Kabinete estetickej výchovy Osvetového ústavu, v rokoch 1990 – 1994 bol odborným asistentom na Pedagogickej fakulte v Nitre a v rokoch 1994 – 2005 na Katedre maďarského jazyka a literatúry Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Kurátorskú činnosť vykonával v Kunsthalle/Műcsarnok Budapešť (1998/99) a v Slovenskom národnom múzeu (2005 – 2013), v kultúrnej diplomacii pôsobil ako riaditeľ Slovenského inštitútu v Budapešti (2013 – 2017). V súčasnosti pôsobí ako koordinátor strategických činností Fondu na podporu umenia. Je členom Slovenskej sekcie Medzinárodnej asociácie kritikov AICA a slovenského komitétu ICOM. Venuje sa kritickej reflexii výtvarného umenia 20. a 21. storočia, umeniu vo verejnom priestore a histórii výtvarnej kritiky. Pravidelne publikuje odborné príspevky doma aj v zahraničí, od roku 1998 je dopisovateľom odborného periodika Műértő (Budapešť). V roku 2011 získal Cenu Lajosa Németha za výtvarnú kritiku (Budapešť).
foto: archív Gábora Hushegyiho
Kurátorské projekty (výber):
2013
Endre Lukoviczky: New York – Budapest. Budapest Galéria, Budapešť (HU)
2012
MT4Németh Ilona α Jaro Varga. MAGMA Contemporary Art Space, Sepsiszentgyörgy / Sfantu Georghe (RO)
Ilona Németh pohľadom Gábora Hushegyiho. Slovenský inštitút, Praha (CZ)
Stano Masár: Zblúdilé umenie. Galéria Médium, Bratislava (SK)
Tamás Schild: Moji krásni cigáni. Mesiac fotografie, Brämerova kúria, Slovenské národné múzeum-Múzeum kultúry Maďarov na Slovensku, Bratislava (SK)
Monika a Ľubo Stacho: Priestory. Galéria umenia E. Zemtáka, Nové Zámky (SK)
2011
Znaky v priestore. Naše nové monumenty. Brämerova kúria, Slovenské národné múzeum-Múzeum kultúry Maďarov na Slovensku, Bratislava (SK)
Anetta Mona Chisa – Lucia Tkáčová. Óbudai Társaskör, Budapešť (HU)
2010
Maďari a stalinizmus v Československu 1948 – 1963. Brämerova kúria, Slovenské národné múzeum-Múzeum kultúry Maďarov na Slovensku, Bratislava (SK)
Radovan Čerevka: Home woodoo crisis. Szlovák Intézet, Budapešť (HU)
Anna Fabricius. Mesiac fotografie, (spolukurátor), Brämerova kúria, Slovenské národné múzeum-Múzeum kultúry Maďarov na Slovensku, Bratislava (SK)
2009
Piroska Nagy: Maďarsko 1988 – 1989. Mesiac fotografie, (spolukurátor), Brämerova kúria, Slovenské národné múzeum-Múzeum kultúry Maďarov na Slovensku, Bratislava (SK)
Bartusz – Jakoby, Bondy, časový limit, indigo. (spolukurátor) Vychodoslovenská galéria, Košice (SK)
2005
Ilona Németh. HattyúHáz, Pécs (HU)
2003
Juraj Bartusz Labilita. Brämerova kúria, Slovenské národné múzeum-Múzeum kultúry Maďarov na Slovensku, Bratislava (SK)
Ilona Németh – Karol Pichler. Brämerova kúria, Slovenské národné múzeum-Múzeum kultúry Maďarov na Slovensku, Bratislava (SK)
2002
Ilona Németh: Inštalácia. KIMR, Bratislava (SK)
4 Maďari a 4 Slováci. Fény Galéria, Budapešť (HU)
MADI. Mestské múzeum – Galéria Z, Bratislava (SK)
Ilona Németh: The Code. Slowakisches Institut, Berlín (DE)
2001
Juraj Bartusz: Chlieb náš každodenný ... Galéria LIMES, Komárno (SK)
2000
Emőke Vargová: Déjá-vu. Múzeum V. Löfflera, Košice (SK)
1999
Súčasná slovenská fotografia. (spolukurátor) Műcsarnok – Ernst Múzeum, Budapešť (HU)
1997
PreMOSTenia – átHIDalás – BRIDGing. Stredoeurópske sympózium výtvarného umenia, Štúrovo (SK)
1996
Juraj Bartusz. KIMR, Bratislava (SK)
Publikácie (výber):
Sokszínű városaink. Ed. Karádi Éva, Hushegyi Gábor. Kossuth Kiadó, Budapest 2016, 312.
Cordon, neo-normalisation, social art / Kordon, neonormalizáció, közösségi művészet / Kordón, neonormalizácia, spoločenské umenie. In: Dilemma. Three Central-European Versions of Ilona Németh´s Exhibitions / Németh Ilona kiállításának három közép-európai változata / Tri stredoeurópske varianty výstavy Ilony Németh. Ed. Edit András. Kalligram, Bratislava 2013, 15-30, 199-211, 281-292.
Transart Communication. Studio erté 1987-2007. (Spoluautor) Kalligram, Bratislava, 2008, 294.
Németh. Kalligram, Bratislava, 2008, 112.
Bartusz. Nadácia Kalligram, Bratislava, 2004, 80.
Németh Ilona. Kalligram, Bratislava, 2001, 112.
Ilona Németh. (Preklad: Chris Sullivan) Kalligram, Bratislava, 2001, 112.
Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. (Lexikon súčasného maďarského umenia I-III.) Ed.: Fitz Péter. Enciklopédia Kiadó, Budapest, 1999-2001, 774, 991, 976.
Publikované texty (výber):
Kortárs és jelenkori magyar képzőművészek. (monografická štúdia) In: Magyarok Szlovákiában III. köt. Kultúra (1989-2006). Ed. Csanda Gábor – Tóth Károly. Fórum Kisebbségkutató Intézet, Šamorín, 2006, 67-95.
La Importancia, Posición y Papel de Stúdió Erté (1987-1989) en el Arte de (Checo) Eslovaquia . In: Arte Acción 2 1978-1998. Ed.: Richard Martel.. IVAM Institut Valencia d´Art Modern, Valencia (ESP), 2004, 390-403.
Influences and traces of classical Hungarian Conceptual and Neoconceptual Art in Slovak art, illustrated by the works of Peter Rónai. / Vplyvy a stopy klasického maďarského konceptuálneho a neokonceptuálneho umenia v slovenskom umení ilustrované na diele Petra Rónaia. In: Conceptual Art at the Turn of Millennium / Konceptuálne umenie na zlome tisícročí / Konceptuális művészet az ezredfordulón. AICA Section Hungary – Slovak Section of AICA, Budapest – Bratislava, 2002, 68-88.
Importance. Place et rôle du Studio erté (1987-1997) dans l´art de la (Tchéco)Slovaquie / The Importance. Position and Role of Studio erté (1987-1997) in the Art of (Czécho)Slovakia. In: Art Action 1958-1998. Ed.: Richard Martel. Éditions Intervention, Québec, Canada, 2001, 458-467.